aktualnościdobra osobisteFakt przeprasza klientkę Kancelarii

17 stycznia 2023

W poprzednim wpisie pt. „Grudzień dobrym miesiącem w sprawach o ochronę dóbr osobistych” informowaliśmy o zakończeniu dwóch wieloletnich procesów sądowych o ochronę dóbr osobistych, w tym w procesu przeciwko wydawcy dziennika „Fakt” – spółce Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Prawomocne zakończenie sprawy o ochronę dóbr osobistych nie zawsze oznacza koniec działań prawnych. Prawomocny wyrok sądowy musi bowiem zostać wykonany przez pozwanego, o co czasami toczy się osobna batalia prawna.

W procesach o ochronę dóbr osobistych jednym z żądań pokrzywdzonego naruszeniem jest zwykle złożenie przez pozwanego oświadczenia, najczęściej zawierającego przeprosiny i odwołanie krzywdzących zarzutów. Doprowadzenie do wykonania wyroku w tym zakresie nierzadko wymaga uruchomienia procedury prowadzącej do możliwości wykonania wyroku przez pokrzywdzonego na koszt dłużnika (zobowiązanego do wykonania wyroku) lub do nałożenia na zobowiązanego do wykonania wyroku grzywny w przypadku jego niewykonania. Na uzyskanie satysfakcji z powodu złożenia przez pozwanego oświadczenia nakazanego przez sąd pokrzywdzonemu czasami przychodzi czekać dość długo.

W sprawie przeciwko wydawcy dziennika „Fakt” sąd nakazał publikację oświadczenia na stronie głównej serwisu internetowego fakt.pl oraz na stronie 12 dziennika „Fakt”, w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku. W powyższym terminie oświadczenia nie zostały opublikowane, toteż zachodziło ryzyko, że konieczne będzie prowadzenie dalej idących działań, mających na celu doprowadzenie do wykonania wyroku. Ostatecznie udało się tego uniknąć, bowiem wydawca „Faktu” zdecydował się na publikację oświadczeń po otrzymaniu wezwania do wykonania wyroku.

Oświadczenie w serwisie Fakt.pl opublikowane zostało 13 stycznia 2023 r. i dostępne było na stronie głównej tego serwisu przez 24 godziny:

Oświadczenie w dzienniku „Fakt” opublikowane zostało 17 stycznia 2023 r. na stronie 12:

Maciej Chełmiński
Kancelaria Radcy Prawnego